سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود : دانش را در بند کنید . عرض کردم : در بند کردن آن چگونه است؟ فرمود : نگارش آن . [عمرو بن العاص]
دل نوشته
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» کاربردهای قاعده «من حاز ملک» در گستره فقه سیاسی (بخش اول)

 

کاربردهای قاعده «من حاز ملک» در گستره فقه سیاسی


Image result for ?قاعده فقهیه?‎

مقدمه

 

تبیین مساله

امروزه نقش قواعد فقهیه در فقه و زندگی روزمره، مهم تلقی می شود. همانطور که این قواعد برای رفع برخی گره هایی که مردم با آن مواجه می شوند، راه حلی دائمی است، برای رفع برخی مشکلات اجتماعی و سیاسی هم می تواند با ارائه قانون و راه حلی کلی، راه گشا بوده و رفع تحیر نماید.

قاعده من حاز ملک، یکی از این دست قواعد فقهی است که می تواند به بسیاری از سوالات ملکفین در بعد فقه پاسخ دهد. سوال در این است که آیا این قواعد در بعد فقه سیاسی و حکومتی هم کارآیی دارند؟ این تحقیق در پی پاسخگویی به این سوال می باشد.

در گام اول مفاهیم بحث را مورد بررسی قرار داده و سپس ادله قاعده حیازت مطرح می شود. در ادامه بعد از بیان موارد استفاده آن در فقه، به بیان کارکرد های آن در فقه سیاسی می پردازیم.

جایگاه قاعده

برخی معنقدند این بحث، به صورت مستقل مورد بررسی قرار نگرفته و تنها در ذیل مسائل مختلف به آن پرداخته شده است. به عنوان مثال مرحوم محقق در شرایع ذیل بحث شرکت درباره آن بحث نموده است. [1]

 

مفهوم شناسی

قاعده

در مراجعه به فرهنگ نامه ها، قاعده بر چند معنى اطلاق شده است: 1 اصل 2 مرادف با قانون 3 مسأله 4 ضابطه 5 مقصد؛ در تعریف اصطلاحی آن گفته اند:  قاعده امرى است کلى که منطبق بر تمام جزئیات خود باشد. در فلسفه به ضابطه کلى قاعده می گویند. لذا قاعده باید کلیت داشته و در تمام موارد صادق باشد. قواعد در امور عقلى از راه استنباطات عقلى و در امور حسى از راه تجربه بدست مى‏آید.[2]

حیازت

در تعریف حیازت نیز گفته اند: «حیازت» مصدر باب «حاز» در لغت به معناى به دست آوردن، و در اصطلاح، به معناى تصرف و وضع ید و استیلا نسبت به شى‌ء مباح است.[3]

ملکیت

اقوال در معنای ملکیت مختلف است: برخی ملکیت را به نسبتی بین مالک و مملوک معنی کرده اند. برخی دیگر ملکیت را به سلطنت فعلی معنی کرده اند. برخی نیز آن را به سلطنت معنی کرده اند تا مفهومی اعم داشته تا هم شامل سلطنت فعلی شود و هم سلطنت شانی. آنچه به نظر می رسد تقریبی بودن این مفاهیم است. به گونه ای که هر یک به اثری از آثار ملک اشاره کرده اند. [4]

متن قاعده

هر کس چیزى از اشیاى مباح را «حیازت» کند، مالک آن مى‌شود. این حکم در فقه تحت عنوان قاعده «من حاز ملک» مورد بحث قرار گرفته است.[5] برخی نیز گفته اند: معنای قاعده سببیت حیازت برای ملکیت است. و حیازت تسلط عرفی بر شی ای است که مالک نداشته است. «معنى القاعدة هو أنّ الحیازة سبب للملک، و المقصود من الحیازة عرفا هو الاستیلاء و السیطرة العرفیّة على الشی‌ء الذی لم یکن مسبوقا بالملکیة»[6]

 ادله قاعده

می توان ادله این قاعده را در چند محور دنبال نمود:

1.      کتاب: در قرآن مجید در مورد استملاک بشر نسبت به آنچه در زمین موجود است سه دسته آیه وجود دارد: 1) آیاتى که جمیع «ما فى الارض» را ملک خدا معرفى کرده، بشر را غیر مالک خوانده‌اند؛ 2) آیاتى که آنچه را بشر با سعى و کوشش خود به دست مى‌آورد، ملک بشر خوانده‌اند که میان این دو دسته آیات به ظاهر ناسازگارى احساس مى‌گردد؛ 3) آیاتى که بشر را نسبت به اشیاى موجود در زمین خلیفه الهى معرفى کرده‌اند. دسته سوم مى‌تواند توجیه‌گر و جمع‌کننده میان دو دسته نخستین باشد، به این معنا که هر چند مالک اصلى اشیاى روى زمین خداوند است، ولى حق متعال، بشر را خلیفه خود دانسته و به او اجازه داده که با سعى و تلاش خود دست به تملک بزند. بنابراین «حیازت» که عبارت است از اقدام آدمى به تملک اشیایى که خداوند براى او آفریده از اسباب تملک محسوب گردیده است.[7]

2.      بناء عقلاء: همانطور که قواعد فقهی دیگر از بناء عقلاء اخذ می شود، این قاعده نیز از بناء عقلاء اخذ شده است. از این جهت که خداوند انسان را در جلب نعمت هایش آزاد گذاشته است، در ابتدای خلقت انسانآ او مالک چیزی نبود، و بعد مالک اشیاء شده است، و این ملکیت از راه حیازت به دست آمده است. [8] زیرا ملکیت از دو راه به دست می آید: یا از طریق عمل و کار، و یا از طریق حیازت. و اگر این دو مورد نبودند او هیچگاه مالک چیزی نمی شد.[9]

به بیان دیگر: تملک اموال مباح از طریق حیازت از امور عقلایى است و شرع مقدس آن را امضا کرده و از تأسیسات شرعى محسوب نمى‌شود. امام خمینى (ره) مى‌نویسد: «هذه السیرة القطعیة من اول تمدن البشر حیث تکون الملکیه بالاحیاء و الحیازة من غیر نکیر من الانبیاء و الاولیاء و المؤمنین»؛ یعن سیره مسلم از آغاز تمدن بشرى این بوده که ملکیت از طریق احیا و حیازت صورت مى‌گیرد و هیچ یک از انبیا و اولیا و مؤمنان آن را انکار نکرده‌اند.[10]

3.      سنت: صاحب جواهر مدعی است که عین لفظ این قاعده در روایات وجود دارد، اما چنین امری درروایات یافت نشد. [11]البته در باب حیازت و آباد کردن زمین های موات، روایات فراوانی وجود دارد که به برخی از آنها می پردازیم:

·         عن أبی جعفر و أبی عبد اللّه علیهما السّلام قالا قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله «من أحیا أرضا مواتا فهی له

·         عن عبد اللّه بن سنان عن أبی عبد اللّه علیه السّلام قال من أصاب مالا أو بعیرا فی فلات من الأرض قد کلّت و قامت و سیّبها صاحبها مما لم یتبعه، فأخذها غیره فأقام علیها، و أنفق نفقته، حتى أحیاها من الکلال و من الموت، فهی له، و لا سبیل له علیها، و انما هی مثل الشی‌ء المباح.[12]

·         عن مسمع عن أبی عبد اللّه علیه السّلام قال ان أمیر المؤمنین علیه السّلام کان یقول فی الدابة إذا سرحها أهلها، أو عجزوا عن علفها أو نفقتها، فهی للذی أحیاها

·         رواه السکونی عن أبی عبد اللّه علیه السّلام ان أمیر المؤمنین علیه السّلام قضى فی رجل ترک دابته من جهد، فقال ان ترکها فی کلاء و ماء و أمن فهی له یأخذها حیث أصابها، و ان ترکها فی خوف و على غیر ماء و لا کلاء فهی لمن أصابها

·         عن السکونی عن جعفر بن محمد عن أبیه عن آبائه عن علی علیهم السّلام انه سأله عن رجل أبصر طیرا فتبعه حتى وقع على شجرة فجاء رجل آخر فأخذه قال: للعین ما رأت و للید ما أخذت! و روایات فراوان دیگری که بیان آنها منجر به تطویل می شود. [13]


[1] القواعد الفقهیة (لمکارم)، ج‌2، ص: 121‌

[2] سید جعفر سجادی، فرهنگ معارف اسلامی، (تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1373 ه.ش) ج3، ص 1454.

[3] ماده 146 قانون مدنی، حبیب الله طاهری، حقوق مدنی، ج1، ص 314.

[4] نظرة فی الحقوق، أحکامها و أقسامها، ص:113

[5] قواعد فقه (محقق داماد)؛ ج‌1، ص: 249

[6] مائة قاعدة فقهیة؛ ص: 280

[7] قواعد فقه (محقق داماد)؛ ج‌1، ص: 249.

[8] القواعد الفقهیة (لمکارم)، ج‌2، ص: 122‌

[9] همان 123

[10] قواعد فقه (محقق داماد)، ج‌1، ص: 251‌

[11] قواعد فقه (محقق داماد)، ج‌1، ص: 250‌

[12]عبد الله بن سنان از امام صادق (ع) نقل کرده است که هر کس مال یا حیوانى را در بیابانى بیابد که صاحبش او را رها کرده و آن را با تیمار از مرگ نجات دهد، مالک آن خواهد شد. امام (ع) در استدلال فرموده است: «انّما هى مثل الشى‌ء المباح» (اینگونه چیزها همچون اشیاى مباح محسوب مى‌گردند). فقها با توجه به ذیل حدیث استنباط کرده‌اند که هر مال مباحى از طریق حیازت در ملکیت حیازت‌کننده قرار خواهد گرفت.

[13] القواعد الفقهیة (لمکارم)، ج‌2، ص: 124‌؛ سکونى از امام صادق (ع) پرسیده است: شخصى پرنده‌اى را مى‌بیند و با چشم دنبال مى‌کند تا بر شاخ درختى مى‌نشیند، ولى مردى دیگر مى‌آید و آن را مى‌گیرد، حال پرنده از آن کدامیک است؟ امام فرموده است: «للعین ما رأت و للید ما اخذت». «2» بیان فقهى این روایت آن است که رؤیت موجب مالکیت نمى‌شود و چشم صرفا حق حظ بصر دارد و مى‌تواند تماشاگر باشد. آنچه موجب مالکیت مى‌گردد، وضع ید یعنى تسلط و استیلا است. این روایت مستند محکمى براى قاعده حیازت است.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( یادداشت ثابت - شنبه 95/10/26 :: ساعت 10:28 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

غدیر نقطه ای برای نمایش ولایت
رئیس جمهور روحانی
آخر الزمان و عقلانیت انسان ها
شعری از محمدعلی بهمنی
اس ام اس های عاشورایی
دوراهی
عوامل بصیرت زا از کلام رهبر
امتیازات ویژه خداوند برای روزه داران خوش اخلاق
روزه را به بهانه گرما ترک نکنیم !!
می دانید چرا کسی سطل آشغال آتش نمی زند!
همسرداری آیه الله بهجت
ولی عصر در کلام آیه الله بهجت
ماجرای نماز شب آیت الله بهاءالدینی
وصیه های ایت الله قاضی به شاگردانشان
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 0
>> بازدید دیروز: 58
>> مجموع بازدیدها: 705508
» درباره من

دل نوشته
سید جعفر یوسفی
سلام دوستان عزیز، از اینکه به کلبه کوچک ما هم سر می زنید ممنونم. سید جعفر یوسفی هستم درسال1363 در خطه مقدس مشهد به دنیاآمدم و هم اکنون طلبه حوزه علمیه قم می باشم . کارم تحصیل علم است و به این افتخار می کنم . به فکر این بودم که وبلاگی را راه اندازی کنم و در حد وسع خود ،مطالبی را در آن گردآوری نمایم و اکنون بحمد الله به این خواسته دست یافتم. امیدوارم این کار را ادامه دهم و سختی های کار مرا از ادامه دادن این روند منصرف نگرداند.

» پیوندهای روزانه

اخبار روز [81]
[آرشیو(1)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
قرآن شناسی[9] . ولایت فقیه[7] . آیت الله مصباح[7] . حجاب[5] . قرآن[5] . قاعده[4] . مقبوله عمر بن حنظله[4] . وجود ذهنی[4] . شبهات[4] . اوصاف قرآن[4] . ایران[4] . حضرت زهرا[4] . دین[4] . زیبایی حجاب[4] . آیت الله مصباح یزدی[4] . امام خمینی[4] . انقلاب اسلامی[4] . امامزادگان[3] . امام رضا ع[3] . برنامه[3] . سبک زندگی[3] . خدا[3] . خلاصه قرآن شناسی[3] . تقوا[3] . انسان[3] . عبودیت[3] . سبک زندگی معنوی امام رضا ع[3] . شعائر الهی[3] . وحی[3] . هدف خلقت[3] . قاعده الواحد[3] . فقه[3] . عناوین قرآن[2] . فلسفه[2] . عبادت[2] . مزایا[2] . معشوق[2] . منزلت عقل[2] . نقش نماز[2] . هندسه معرفت دینی[2] . معدومات[2] . معرفت دینی[2] . کتاب[2] . هدف[2] . عاشق[2] . عشق به خدا[2] . عفاف[2] . عفت[2] . سبک زندگی معنوی[2] . سید صدرالدین دشتکی[2] . صدق[2] . عقلانیت[2] . غرب[2] . حقوق[2] . دستاوردها[2] . دشتکی[2] . اشکالات[2] . اعجاز قرآن[2] . آیت الله بهجت[2] . آیت الله جوادی[2] . آیت الله جوادی آملی[2] . استقراء[2] . استقرای تام . استقرای ناقص . اسعد العجم . اسلام ناب . اشتراوس . آیت الله ریشهری . آیت الله قاضی- موعظه- عمل- دستورالعمل- شاگرد . آیت الله قرهی . آیت الله لاریجانی . 4 عمل پر محتوا . iran . qoran . آثار . آخرالزمان . آرامش . آرامش جامعه . آزدای . آشغال- هاشمی- آیت الله- ازدحام- حادثه- ده نمکی- حرف حساب . آیت الله . آیت الله آملی لاریجانی . آیت الله بهاء الدینی- نماز شب- شهید صیاد شیرازی- آیت الله صدیقی . آیه 146 اعراف . آیه 21 . آیه 39 یونس . اباالحسن . ابناء فارس . اتمام حجت . اثبات اعجاز قرآن . احیای معنویت . ادراک عقلی . ادله . ادله قاعده . ارزش انسان . ارسطو . اس ام اس . اس ام اس های عاشورایی . آیت الله بهجت- امام عصر عج- آیت الله جوادی- مردم قم . انتخابات . انقلاب اسلامی ایران . انقلاب عرفانی . اهل الفارس . اهل بیت . اوصاف . الاسلام . الحکومة . النظام . الواحد . امام باقر . امام رضا علیه السلام . امام علی علیه السلام . برنامه عبادی . برهان . بصیرت-رهبری-بصیرت زا-شبهه ها-عمار . بلاغ . بمب گذاری . بندگی . بیابان زدایی . پاشیدن بذر . پاکدامنی . پست مدرنیسم . پیام امام خمینی . پیام رهبری . پیام، زندگی . پیامدهای معرفتی . پیامک . پیامک دهه فجر . تب . تب بر . تحدی . تربیت . تعظیم . تقسیم بندی محتوایی . دعای نور . دفاع مقدس . دلالت . دلنوشته . دلیل عقلی . دهه فجر . دیدگاه ها . دستاوردهای راهبردی . خشنودی خدا . سبک زندگی امام رضا . زیبایی زن . دین- تحیر- رفع تحیر- دو راهی- جاده- زندگی- دنیا- آخرت . دین داری . رئیس جمهور روحانی، روحانی، رئیس جمهور، سفر، نیویورک، آمریکا، ره . راز اعجاز قرآن . راز عربی بودن . رَجُلٌ مِن أهلِ قُم . رهبری . روایة النبی ص . روزه- گرما- ثواب . روزه-اخلاق نیکو . ریشه ها . رکن . زن . زندگی . زیبایی . حقوق شهروندی . حقیقت نماز . حکم ایجابی . حکومت . حکومت اسلامی . حکومت مهدی ع . حکیم . خارق العاده . خاطرات . خبرگان . خلاصه مقاله . درس اخلاق . درس نامه . حضرت زهرا س . حفظ نظام . حق . حق الیقین . حق شهروندی . توصیه . توصیه های قرآنی . تولیدات داخلی . جامعه . جهاد کشاورزی . چشم انداز . چشم به راه . بالغه . بحران فکری . حجاب به زن زیبایی می دهد . حجاب زن . حجاب و آزادی . حجت الاسلام دکتر رضوانی . حدیث کساء . غربشناسی . غصب حق . فارابی . فاطمه . فاطمیه . فراتر از زمان . فرج . فرقان . عقلانیت، آخرالزمان، مسئولین، تهمت، اقتصاد، تولید داخلی، دشمن . عقول کامله . علامه مصباح یزدی . علم . علوم انسانی . علی . عناوین . قرآنی . قلمرو دین . قواعد فقهیه . لاریجانی . مازندران . مباحث بنیادی . مبارک . مبنا . مبنای قاعده . مبین . مثانی . محافظ . محافظت . محبت . محبت، محبت الهی، علامه طباطبایی، عشق . محرم . مد . مد حجاب . مدرنیته . مردم قم . صدق قاعده . شریعت . شان عقل . عقل . عاشورا . عشق . شعر . شعر عاشورایی . شناور . شهید چمران . شهید صفار هرندی . شهید مطهری . شهید نیک نژاد . شوهرداری . شکم . صادر اول . صحف . سپاه . ستایش آمیز . سخنان رهبری . سعد و نحس بودن ایام . سلام . سلامت جسم . سلامت روح . سلمان . سلوک . سهرو حسن . سوره عمران . سیاست گذاری . کعبه . معرفت شناسی . ویژگی ها . ویژگی های دنیا . ویژگی های نماز . یوسف . ههدف . واژگان . وجدان بشری . وجوب حفظ نظام . وقار . ولایت . نقل . نماز . نماز کلید گشایش . نکته . هستی شناسی . همسرداری- رسول خدا ص- رفتار نیک با همسر- زن- امیرالمومنین ع . هندسه . منطق . مهیمن . موشک . میرزا مهدی آشتیانی . نزول تدریجی . نزول قرآن . نسبی گرایی . نظرات آیت الله مصباح . نظرات علامه طباطبایی . مفاتیح الجنان . مفهوم . مقام معظم رهبری . مقبوله . مقبوله عمر به حنظله . من حاز ملک . منابع طبیعی . منافقین . منرلت عقل . مشرق زمین . قاعده فقهیه . قاعده من حاز ملک . قانون جزایی . قانون مدنی . فلسفه اسلامی . فلسفه سیاسی اسلامی .
» آرشیو مطالب
فروردین 1386
اردیبهشت 1387
خرداد ماه 1387
تیر ماه 1387
مرداد ماه 1387
شهریور ماه 1387
مهرماه 1387
آبان ماه 1387
آذر ماه 1387
بهمن ماه1387
فروردین 1388
خرداد 1388
تیر ماه 1388
فروردین 90
فروردین 92
خرداد 92

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
پاسدار و عاشق ولایت
قل هوالله احد
نظرمن
جاده های مه آلود
قیدار شهر جد پیامبراسلام
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سجاده ای پر از یاس
مــــــــــــــبـــــــلِّــــــــــــغ اســــــــلـــام
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
اسپایکا
لیلی و مجنون
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
رقص خون
****شهرستان بجنورد****
مشاور

قرآن
دینی
سلام دوستان عزیزم به وبلاگ جبهه بیداری اسلامی خوش آمدید
بصیرت مطهر
عشق مشعلدار
►▌ رنگارنگ ▌ ◄
.: شهر عشق :.
هواداران بیرجندی دکتر قالیباف
تراوشات یک ذهن زیبا
نقدونظر
بوی سیب BOUYE SIB
بادصبا
دوستدار علمدار
ابـــــــــــرار
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
خدایا،عاقلی مودبم فرما
مرام و معرفت
(بنفشه ی صحرا)
پرستوی مهاجر
:: امـــید وصـــل ::
علمدار بصیر
اواز قطره
تعمیرات تخصصی پرینترهای لیزری رنگی ومشکی وفکس وشارژکارتریج درمحل
مهاجر
موعود
خوزستان مظهر شجاعت وفداکاری ملت ایران است
به یاد تنهاترین سردار-امام حسن مجتبی علیه السلام
طوبای محبت
اخلاق ، روان شناسی ، عقاید
گنجگاه
روان شناسی * 心理学 * psychology
مهربونی
دل نوشته های یک دیلامی
---پــــــلاک عاشــــقی مـــــــن---
منتظران مهدی(عج)
http://saman1348.blogfa.com/
*(حرفهای نگفته)*
پایگاه شهیددکترچمران-چریان
گل گشت
عدالت جویان نسل بیدار
صل الله علی الباکین علی الحسین
شریعت پاینده
قرارمون تو آسمون
صدای مردم نی ریز
فریضه برتر
قوطی عطار
فاو.سرزمین رهایی
Chamran University Accounting Association
مقاله های تربیتی
جهت یاب!
زازران
انتخابات 92 و انتخاب گزینه اصلح
رهسپاریم با ولایت تا شهادت
اللهم اجعلنا من انصاره و اعوانه
سجاده ای پر از یاس
یوسف فاطمه
مجاورِ آقا
پیامبر اعظم
آسمان آبی
جمهوریت
طب مذهبی دکتر رحمت سخنی
آریایی
علوم قرآنی
خاکیان ناسپاس
تنها امید
دعا و نیایش (بر محمد و آل محمد صلوات)
عاشق
حزب اللهی مدرنیته
درد و دل های یک خبرنگار
ترنم باران بهاران ( نظرآباد )
دکتر خسرو پناه
بنیاد حکمت اسلامی صدرا
دکتر عصام العماد
موسسه تحقیقاتی اسراء
پایگاه علمی فرهنگی تجلی اعظم
معنای زندگی
جوادقدرتی..خوش آمدید..javadghodrati..بفرماییدچایی..نظریادت نره..
وفا
شب مهتابی
دل نوشته های من
همه چی
ابن یاسین

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان















» طراح قالب